Evaluering er et viktig element i hvordan vi samarbeider og hvordan samarbeidet oppleves for barn, unge og familiene deres.
Evaluering på individnivå
På individnivå har en disse fora for evaluering av samhandling og arbeidet i tjenestene:
- Utviklingssamtaler lærer – elev – foresatt
- Barnesamtale i barnehager
- Elevråd
- Medarbeidersamtaler
- Medarbeiderundersøkelser
- Ansvarsgrupper
Evaluering en del av handlingsveilederen
Et svært viktig trinn på hvert nivå i handlingsveilederen er å evaluere tiltakene og hjelpen som gis. Etter at tiltak er prøvd ut skal det kalles inn til et eget evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets situasjon har endret seg. I denne evalueringen er det også viktig å få med barnets opplevelse av endring. På bakgrunn av evalueringen tas det en beslutning om den videre oppfølgingen:
- skal tiltaket avsluttes?
- tiltaket har effekt, men man er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter?
- kan det iverksette andre tiltak?
- tiltaket har ikke gitt ønsket effekt? Er det behov for hjelp fra andre tjenester?